Pengikut

Sunday, November 21, 2010

SOLAT ITU TIANG AGAMA...

 salam...
kali nie aq nak kongsi cita pasai solat...ya arr makin besaq makin aq nampak ramai yg wat x endah jakan tntang solat...pelik gak aq...ya la umoq dah 20thn wei bknya 2thn g...aq tegoq nie bukan nak abaq yg aq nie perfect sgt...sambil tegoq org aq tegoq diri aq sdri...dulu penah wei kat kolej aq smbahyang zohor btul2x masa nak abis waktu ya arr assigment nak kena hantaq masa rehat n lepas antaq assigment trus masuk kelas...rasa mcm b'salah sgt kat Allah masa 2...mmg menyesal sgt...aq ingat g ustaz aq ckap...klaw kita tnggal solat utk belajaq...x berkat wei pa yg kita belajaq arie 2...klaw ya pon hanya kat dunia jaa...x dpat utk akhirat skli...rugikan...mcm keja sia2x...
satu g aq nak kongsi...muka org yg sembahyang ngan muka org x sembahyang nmpak beza wei...aq suka tngoq muka ustaz farid ravi...muka dia hitam tp kita boleh tgoq muka dia bersih sebalik muka hitam dia 2...x nmpak pon mcm india muslim...kan??...penah first time aq tgoq dia...aq ingatkan dia org melayu...aq tgoq nama dia baru aq taw dia india muslim...pas 2 aq tanya arr mak aq..."mak sepa muka ustaz nie x nmpak mcm india"...pas 2 mak aq jawab "muka ustaz nie ada nur(cahaya)"..."ha'a btul la mak deknah suka tgoq muka dia"

Orang Yang Tidak Melakukan Solat:Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar
Zuhor : Tidak diberikan berkah dalam rezekinya
Asar : Dijauhkan dari kesehatan/kekuatan
Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.
Isyak : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya

semalam aq tdoq awai...pas 2 pgi td aq sedaq2x lagi 15 minit kul 7.00pg...aq ngan rasa tkutnya aq bngun...aq ingatkan aq dah tnggal solat isya' smlm...bila aq dok sat tenangkan gelisah aq 2...aq piqiaq2x balik aq dah sembahyang isya' smlm...bila dah ingat yg aq dah sembahyang otak aq nie rasa legak sgtt...hilang abis beban yg aq rasa td...lega...pas 2 klaw aq tinggal sembahyang isya' automatic aq akan t'bangun lam kul 3 @ 4 pgi...mak aq kta malaikat tolong kejutkan...aq ulang lagi skli...aq cita nie bukan nak kta aq nie baik or riak..tp aq nak abaq Allah nie sayang kat hamba dia yg sllu dok b'sama dia...sbnaqnya x rugi bila wat baik ngan Allah...dia(Allah) lagi suka n dia(Allah) akan lagi memberi...sampai satu tahap..kita perlukan pon dia(Allah) tetap bagi...Allah baik...
Aku bila dah kluaq ma3 baru aq nmpak smua 2...b'tapa pentingnya hubungan ngan Allah nie...(HDA)...aq ingat g masa aq ngan mak ja ada masa 2...aq tgoq arr org dok lalu lalang dpan aq n mak...pas 2 ada la sorang hamba Allah senior aq masa kat ma3 dlu....dia nie dah la soleh , b'jaya plak 2...pas 2 mak abaq kat aq..."deknah cuba tengoq kakak 2 sepa dia b'jaya??"...aq jawab arr "ya laa dia rajin membaca"...pas 2 mak aq kata..."sebenaqnya membaca 2 no2 sebelum dia membaca dia ada hubungan ngan Allah(HDA)..dia jaga semua 2"...pas 2 aq pon kenang la balik masa kat ma3 dlu...mmg betul laa...bdk soleh2 smua b'jaya...aq mmg jahil la masa dlu...bila aq tingat smua 2 aq rasa semakin nak wat baik...aq nak Allah sayang aq gak...aq x maw Allah b'paling muka dia dari aq....
mak taw aq mmg nak b'ubah n mak banyak bagi sokongan kat aq...banyak aq x taw...n aq masih b'usaha utk hidupkan hubungan aq ngan Allah...kalaw kita jaga solat kita automatic akhlak , peribadi kita baik...jadi pelihara la solat kita...dan pebetulkan apa yg salah n x elok....last skli aq nak abaq masih banyak benda yg x sempurna...dan aq bukan lah org yg sempurna...

"Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka ia mendirikan agamanya, dan barang siapa yang meringankan sembahyang maka ia akan diseksa dengan 15 perkara
 


  • enam perkara di atas dunia





  • tiga perkara sewaktu hendak mati




  • tiga perkara sewaktu di dalam kubur




  • tiga perkara sewaktu bertemu dengan Tuhan




  • Enam perkara seksaan di atas dunia



  • Dihilangkan berkat sedikit demi sedikit yang ada pada umurnya




  • Dikurangkan rezeki di dalam usahanya




  • Tiada dipelihara baginya agama Islam




  • Dikurangkan pengaruh-pengaruh baik pada dirinya




  • Segala amal kebajikan yang diamalkan dalam dunia ini tiada diberi pahala oleh Allah akan dia.




  • Tiada diangkat oleh malaikat ke langit akan segala amalnya




  • Tiga perkara sewaktu hendak mati
    1. Dimatikan dalam kehinaan
    2. Dimatikan dalam keadaan sangat lapar
    3. Dimatikan dalam keadaan sangat kehausan walaupun dituangkan air kekerongkongnya sebanyakmanapun
    Tiga perkara sewaktu dalam kubur
    1. Dihimpit tanah dalam kuburnya sehingga keadaan tulang selangkanya remuk sama sekali dan Tuhan memerintahkan malaikat Munkar dan Nankir menyiksanya sehingga hari kiamat.
    2. Didatangkan Allah seekor ular besar bernama SHWAUN-RAK yang keadaannya sangat dasyat, matanya seperti guruh dilangit menggigit dan membenamkan kukunya kepada mangsanya hingga hari kiamat.
    3. Didatangkan malaikat yang bertongkat besi, sambil berkata dengan suara yang ganas dan kuat seperti guruh di langit seraya berkata:
      "Aku diperintahkan oleh Allah memalu (memukul) engkau
      daripada subuh hingga zuhur, dan zuhur hingga subuh"
      Tiap-tiap kali pukul atau paluan itu tertanam tubuh kita hingga 70 hasta ke dalam tanah, maka dikeluarkan pula kukunya yang mana keadaan memakan masa selama sehari semalam dalam perjalanan.
    "SEMBAHYANGLAH KAMU SEBELUM KAMU DI SEMBAHYANGKAN"...
    sebelum mati seseorang itu belum terlambat utk bertaubat dan menunaikan solat...semoga kita sama2x mendapat hidayah dari Allah...dan aq bukan org yg sempurna...masih banyak kesalahan....kalaw kata2 aq kat atas salah tolong pebetulkan...
    wassalam...

    2 comments: